söndag 6 november 2011

Enkel mosstickad tubhalsduk till barn och vuxen

Eftersom jag just nu är på besök hos min bror, 60 mil bort från min egen hemstad, så trodde jag att stickningen skulle få vänta tills jag kom hem igen. Men tji fick jag. Hans flickvän hade en bunt garn och rundstickor som jag självklart var fräck nog att sätta tänderna i. Det hela resulterade i två stycken vita mosstickade tubhalsdukar. En till mamman i familjen och en till hennes fyraåriga dotter. Nu kan de matcha varandra när de går på stan! :)


Båda halsdukarna stickades som sagt på rundstickor i storlek 5. På dotterns halsduk la jag upp ca 50 maskor och på mammans 70 maskor. Barnhalsduken gjordes ca 25 cm hög och mammans ca 40 cm hög. Ett bra tips på just tubhalsdukar är att göra de längre än man tror behövs. När de sedan sitter på halsen 'sjunker' de ofta ihop en hel del vilket resulterar i att den inte täcker hela halsen. Ju högre ju varmare!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar